Przeskocz do treści

Ból podczas treningu – lepiej odpuść i nie wierz w legendy

Jak boli, to rośnie. To chyba najczęściej powtarzany mit na wszystkich siłowniach i chociaż w ciągu ostatnich 10 (ba! Nawet 5) lat, świadomość ludzi na temat własnego organizmu wzrosła maksymalnie, to w dalszym ciągu można usłyszeć go na wszystkich salach treningowych. Pamiętajcie, że jeśli usłyszycie takie hasło od swojego trenera, to znaczy, że czym prędzej należy wrócić do domu, wpisać hasło trener personalny Warszawa (lub znaleźć kogoś ze swojej najbliższej okolicy) i wybrać nowego profesjonalistę, który poprowadzi Wasze treningi.

Kiedy najczęściej mogą pojawić się dolegliwości bólowe podczas aktywności fizycznych? Mogą one dotyczyć mięśni, stawów, ścięgien, a nawet kości, dlatego odpowiednia rozgrzewka i stretching powinny być stale praktykowane przez wszystkich zawodników.

Czucie mięśniowe kontra ból

Powiedzenie, że jak boli, to rośnie, wzięło się z tego, że gdy jeszcze mało osób miało świadomość na temat organizmu, po prostu nie mieli świadomości, że czucie mięśniowe jest zupełnie innym rodzajem bodźca, niż przetrenowanie, czy naderwanie mięśnia.

Czucie mięśniowe, czyli tak zwana pompa może pojawiać się jedynie podczas treningu i jest to uczucie pełności mięśni. Zachodzi ono w sytuacji, gdy Wasze partie mięśniowe są bardzo dobrze ukrwione i dotlenione. Pompa podczas treningu kulturystycznego może przynieść zawodnikom wiele atutów – zwłaszcza podczas ćwiczeń izolujących. Często możemy spotkać nawet preparaty i produkty, które będą pomagać zawodnikom osiągnąć zamierzony efekt.

Tłumaczenie, że ból spowodowany jest mocny treningiem lub zakwasami, jest także dużym błędem. Zakwasy mogą pojawić się na drugi dzień, po upływie 48 lub nawet 72 godzin – w zależności od organizmu. Nie są one jednak wyznacznikiem dobrego treningu, są wynikiem powstawania mikrouszkodzeń i wydzielania się kwasy mlekowego – niektórzy zawodnicy nie odczuwają i nigdy nie doświadczyli tego uczucia, a ich wyniki są niezwykle imponujące.

Co dalej?

Nigdy nie polecamy leczyć się na własną rękę, ponieważ może pogorszyć to sytuację danej osoby. Najlepszą decyzją, jaką można podjąć podczas ewentualnej kontuzji, jest wizyta u profesjonalnego fizjoterapeuty, który posiada doświadczenie w pracy z osobami trenującymi. Pamiętajcie także o tym, że nawet specjalistyczny trener personalny nie jest upoważniony do stawiania Wam diagnozy – fizjoterapeuci dysponują dużo większą wiedzą, która może przełożyć się na satysfakcjonujące wyniki i rezultaty, a przede wszystkim na Wasz stan zdrowia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *